torsdag 2. april 2009

Oppvåkningen

Det gikk plutselig opp for meg i morres jeg våknet. Med ett var jeg lysvåken, våknere enn på veldig lenge.

Det er april!!

Jeg har vært så fokusert på å bli ferdig med februar og mars at jeg helt har glemt hva som skal komme. Og nå er den her, måneden som kan lure oss til å tro at det er vår, men som også faktisk er starten på et nytt kapittel av eventyret.
Nå er det bare å starte forberedelsene. Snøen skal vekk langs husveggene, sakte men sikkert måkes den vekk. Her skal våren lures frem!

Jeg har vært fryktelig sen med drivhusstarten i år, men nå er vinterfrakken av og inne er det ca 12-15 grader. Det er ingenting å si på isolasjonen; en meter snø langs veggene hjelper godt på bobleplasten.
Drivhuset mitt har jordgulv med treheller som for øyeblikket er forvandlet til en gyngende mudderpøl. Sånn er det hvert år når frosten skal fortrenges til fordel for drivhusvåren. I år har det gått fortere enn tidligere år, jeg tar det som et tegn på at det er lite tele i jorda.
Hver ledige stund fylles potter med jord og frø. Alle vinterens lengsler og drømmer skal nå i jord. Foreløpig er det lite system, må bare få sådd det jeg er mest spent på etterhvert som jeg finner det i frøboksene. For de som har interesse av listeførsel og sånt ligger sålista mi i listebloggen min her.
Katalogen fra Dragland planteskole har ankommet, og lista fra Langangen planteskole studeres inngående. Må-ha listen min er lang som et tettskrevet A4-ark, her må nok prioriteres litt. Men ikke mye, galskapen må få litt spillerom nå ;)
Noterer meg også at planteliste.net oppdateres i disse dager. Huff og huff.

Jeg har fått tillatelse til å anskaffe ønsketreet mitt:

Bilde lånt fra Wikimedia Commons


Betula pendula 'Dalecarlica'. Se på de bladene!!
Så lekker, luftig og elegant.
-Om vi ikke har nok trær??, var eneste motargument. Neei, svarte jeg, -dette er en investering i fremtiden. Så det så.

Dagene blir lengre, men tiden min blir knappere. Bloglandia nedprioriteres, men jeg sveiper innom for å se hva som skjer. Måtte all få en fantastisk aprilmåned. Det har jeg tenkt å ha!

7 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Ja, nå merkes det at det våres. Og det er en herlig følelse, som vi holdes oss godt fast til.
Nyt dagene og jeg håper du får masse sol i helga.

Elisa sa...

April blir bra, det er eg sikker på. Nydelig bjørk!

nilla|utanpunkt sa...

"All vinterns längtan och drömmar ska nu i jord!". Du skriver trädgårdspoesi, Hilde (sen att verkligheten är en leråker gör inte saken sämre :-)

Gunilla sa...

Ja nu är det bara att sätta igång med frösådden av sommarblommor.
Vilka fina blad på trädet. Det blir nog ettt ståtligt träd när det är fullvuxet.

Ha en fin helg

Gunilla

Anna sa...

Ja vilka dejlige blade! April - en härlig årstid. Här i Köpenhamn har det varit säkert 13-14 grader idag och imorgon ska det bli 18 grader! Jag sår, omplanterar också. Imorgon ska jag plantera Grekisk lövkoja (älskar doften på sommarkvällarna!), lök, mer tomater och sallad! :) //Anna

Annsi sa...

Takk for herlig beskrivelse av vårfølelser,jag føler og at det kribbler i så- og bestillingsfingrene!

Klem fra Annsi

Gunilla sa...

Glad Påsk till dig ochså.
Hoppas att det blir fint väder för en tur.

Hälsningar

Gunilla