onsdag 24. juni 2009

Den nakne sannhet


Når man flytter planter blir det alltid stående noe igjen...

At de små og søte blå fiolene skulle være slike råtasser hadde jeg ikke drømt om, ei heller at skogstjerna skulle hoppe rundt i hele bedet. De små og skjøre bregnene er greie nok, i skogen. Kjerringrokk, krypsoleie, syre og gress, ja de har virkelig tatt for seg på to år.
Nå er de fleste plantene rensket for ufyseligheter og plassert midlertidig i baljer, andre bed og tett sammen rett å bakken.


Den virkelig moroa starter i morra. Da skal jeg ut å kjøre med maskinen. Den er bare såvidt prøvekjørt, leire og kompakt torv ligger tynt an!


Heldigvis blir det regn til natta, passer bra for de stakkars jordløse. Håper de klarer seg.
-Og så kult det skal bli å plante alt og litt til tilbake!!

7 kommentarer:

Gunilla sa...

Ja violer och skogsstjärnor har en förmåga att fröa av sig överallt.
Hoppas nu att det blir bra med jordfräsen så att du får plantera ned allt.
Idag har vi 26 grader varmt och lite ljumma vindar inte ett moln på himlen.

Jag önskar dig en fin sommar och jag hoppas att vi hörs av efter semestern.


Gunilla

Randines hageblogg sa...

Spennende med jordfreser, tenker det meste av ugress ligger tynt an.

Kveldsbildet var helt nydelig!

fru Sandeggen sa...

Godt å høre at det ikke bare er hos meg de sprer seg vilt, Gunilla.

Randine: Det går så det suser! Skulle bare ønske at det fantes en lukemaskin også...:o)

potentilla sa...

Bare innse en ting med en gang; med naturen som nærmeste nabo har du en evig krig med de lokale geriljasoldater..
Her er det molteplanter og lyng som ligger i bakhold..

fru Sandeggen sa...

Jeg er sikker å at skogstjerna takler livet i fjæresteinene helt utmerket. Lyst til å teste?

Jeg er nå engang laget slik at jeg kun lærer på den harde måten, og for å si det sånn; -jeg lar aldri noen søte og små markblomster få lov til å bo rundtom i bed mer. Jeg har jo kun meg selv å takke ;)

Forresten, -skal det være et par eseltistler? De spirer!

Hilsen fra landet sa...

Lykke til! Spennende med nye prosjekter :-)

Rita Hogefeld sa...

Så kjekk den så ut, den maskinen der.....sukk......

Forresten, den anemonellaen, den er importert. Men jeg har sett den på plantelister til sånne private "spesialist-amatør-gartnere" så den er nok ikke umulig å gå tak i. Ellers får du smøre deg med masse tålmodighet til min blir delbar :D