mandag 14. juli 2008

Juliblomstring

Etter en liten blomstringspause er det nå mange planter som står med knopper. Akeleiefrøstjerne, ridderspore, timian, stormhatt, storkenebb, kattoster, flere av lewisiaene og mange andre står omtrent i kø. Narsissene blomstrer fremdeles, mens mange tidligblomstrere har gjort sitt for i år.
Ekstra gøy er det når noe jeg har sådd selv blomstrer for første gang, som disse akeleiene. Jeg har sådd dikkert 20 forskjellige sorter akeleier, mange pottene mistet navnet i løpet av høsten/vinteren så hva som kommer opp hvor har jeg ikke helt snøring på.
Og hvem som er hvem i de pottene jeg skal prikle i løpet av sommeren blir det spenning av til neste år...



Den første aner jeg ikke hvem er. Jeg trodde først at det var a. flabellata alba nana, men den fant jeg to meter lengre bort. Blomstene har en slags skitten gråblå farge og er små. Synes faktisk at "utskuddet" som er dobbelt så høyt som resten var den fineste av dem...
Den andre vet jeg heller ikke hva er, men jeg har en mistanke om at det kan være a. 'Woodside Gold'
Den vet jeg at jeg hadde spiring på i fjor. Bladene er gyldent grønne og blomstene er store og mørkeblå/lilla. Selvfølgelig hadde jeg plassert den fremst i bedet i den tro at den var lav.




Lychnis alpina blomstrer til glede for alle humler i nærheten. Det summet godt rundt der. Selvfølgelig for alle av gårde når jeg skulle ta bilde.



Oxalisen bestilte jeg som knoller i fjor høst. Jeg trodde lenge at de ikke skulle komme opp, men plutselig en dag var de der!
Nå er de fulle av knopper, hadde sola skint fra skyfri himmel hadde blomstene åpnet seg helt i dag. Nesten klarer seg for meg.

---

Hva kan man bruke et hull til?



Foruten det dette hullet egentlig er ment til, nemlig fundament for anneks, kan man jo i påvente av byggestart ha rosebuskene som husets herre kom hjem med i går . Der nedi er det vått og kjølig. Det gjenstår å se om jeg klarer å få de opp derifra...

Ingen kommentarer: