torsdag 18. oktober 2007

Årets...! Anno 2007

Tja...


Årets fargeoverraskelse: At jeg skulle synes digitalis x mertonensis var skikkelig fin.


Årets bakholdsangrep: Primula. Så ufattelig mange fine, som jeg skal ha! Det hadde jeg ikke trodd for et år siden...


Andre diller som kom rekende forbi: Heuchera, geranium, hosta, lewisia, akeleier...Var det ikke flere?? Jo, gress! Så klart!

Mest ambivalente forhold: Roser. Hmm....


Årets samtaleobjekt: Helt klart potta med blodbeger som har stått ved trappa og bare kost seg.

Årets forsvinning:


De ettårige valmuene som blomstret så fint tidlig i sommer, for så å bare bli borte. En til som bare forsvant var Heuchera 'Caramel'...



Årets tregeste: Nicotiana 'Only the lonely'
Jeg venta og venta på å den skule spire, så gjorde den nettopp det, -til gangs. Så venta jeg videre på at de skulle vokse seg store og blomstre, men det ville de visst ikke.

Årets sommerblomst:

Som i fjor, -ringblomster.
De med tofargede har jeg falt helt for. Sådde faktisk fem forskjellige sorter. Bildet er fra i fjor, Calendula 'Touch of red buff'

Årets personlige overraskelse: At ordet "prikle" kunne uttales med positivt fortegn.

Årets frøoverraskelse: At det kunne være så lett å så dahlia. Bare huske å begynne tidligere til neste år.


Årets prosjekt: Helt klart kjøkkenhagen. Selv om det ikke ble de største avlingene i år (om det ble noen da..) var det veldig lærerikt å følge utviklinga. Jeg kommer helt klart til å sette av enda større plass til dette prosjektet.

Årets gir-seg-aldri:

Tiarellaen som jeg kjøpte i vår uten knopper, som blomstret uavbrutt fra den ble plantet tin snøen kom.


Årets mest ugjestmilde: Mariatistel, men akk så fin!

Hedersomtale: Thalictrum aquilegifolium. Anskaffet i fjor, i år firedoblet størrelse. De vakreste bladene, med lysegrønne og gyldne fargetoner og en sky av lillarosa blomsterskjermer.

Mest jordnære: Poteten 'Kampion'
Visstnok en gammel nordnorsk sort med uvisst opphav. Blått skall, blåmarmorert inni. Ekte potetsmak, etter min menng. Og ikke en eneste sykdom. Anbefales!

Årets spiselige eksotiske overraskelse:
At det faktisk er mulig å få knopper på artisjokker her. De ser nesten ut til å trives i leirjorda mi. De skal definitivt sås tidligere til neste år.

Årets Ikke Utført Øverst På Listen:
De store urteplanene...Til neste år.

Ingen kommentarer: