søndag 30. november 2008

The sound of music...

*ADVARSEL: NERDEINNLEGG*

Her i huset diskuteres det høylytt for tiden. Kilden til diskusjon er lyd, eller mangel på sådan. Husets herre mener at stereoen sårt trenger en oppdatering, noe jeg er enig i. Jeg mener at den oppgradering som skal finne sted bør være den ultimate. Vi har for tiden til låns en effektforsterker av nesten ukjent norsk opprinnelse fra Music Innovation. Her er det problemet ligger, jeg mener det låter helt forferdelig, mens husets herre synes det er bedre enn de gode gamle Nad'en. Jeg er forsåvidt enig, men det bråker så fælt! Hjerteskjærende ubalansert, med plagsomme diskanter og problemer med å takle mange instrumenter på engang. Når jeg da engang i tiden har hørt et anlegg som satte alt på plass, er det klart at dette faller totalt igjennom.
Husets herre har for moro skyld vært og hørt på McIntosh(Nei, ikke engang den billigste...) Det tør jeg ikke.
Isåfall må jeg vinne på hest ganske mye i forkant, for jeg regner med å legge inn bestilling med en gang...

Men altså, det har kommet mye rart og flott ut av høyttalerne i kveld. Når smaken spenner over vidt forskjellige genrer må det nødvendigvis kreve litt av motparten. Jeg kan for eksempel finne på å kjøre Kanye West på fulle mugger fra pc'en, mens husets herre river av Rammstein på så høyt lydnivå at katta lusker inn i skittentøyshaugen som (mest sannsynlig) ligger på badegulvet. Du Hast er ikke så gal da, men jeg foretrekker førstnevnte:



Så peiler det raskt over mot mere jazzete greier. Monica Zetterlund synger vakkert i valsetakt, Nina Simone og Billie Holiday tas frem når det regner, Stan Getz smyger seg inn på en søndag, Dave Brubeck briljerer med sin perfekte Take Five:



Så må vi innom litt klassisk, av det tidlige slaget. Allegris Miserere er hinsides alt, vi har flere innspillinger i hylla av denne. Det er elles mye på utprøving, hovedsaklig musikk fra før 1800.
Så dreier det til en annen sjanger igjen; vi havner i Irland eller Skottland. Og blir der en god stund. Silly Wizards Donald McGillavry rocker en smule ;)
The Bothy Band dukker frem fra hylla:



Pauline Scanlon synger søtt og sårt, canadiske Loreena McKennitt er vintermusikk(og har gitt ut Midwinter's Night Dream), Dubliners spiller i stua hele året. Det gjør også Bob Dylan og Tom Waits og og og...
Vi rekker aldri å komme til noen kjennelse. Til det er kvelden for kort og ønskene for mange. Hvorvidt det blir investert i ny lyd snart, -ja det strides de lærde om.
I mens kjøper jeg nye plater, i håp om å ha like mye bra å slå i bordet med som husets herre når den endelige beslutningen skal tas en gang der fremme. Så langt har jeg lagt med veto mot å selge høyttalerne, jeg skal ha dem. Om ikke husets herre vil.

-And then the beat goes on...

10 kommentarer:

Harryford sa...

Etter en "rask" gjennomlesning -høring - av musikkutvalget, mener jeg å kunne anbefale Norske Electrokompaniets Prelude line.

Har hørt et anlegg defra selv, og var fornøyd!!!

Tror det ville fylle dine krav til god kanalspredning, disskret disskant og nytelsen av å høre analoge undertoner!

Følger spent med! ;-)

potentilla sa...

Her i huset er musikksmaken så forskjellig at vi kan ikke spille noen ting! Det bryter ut opptøyer.
Av den grunn (og at jeg får nok musikk på jobb) var jeg igrunnen fornøyd da anlegget takket for seg.

Anonym sa...

Vi kan ikke klasifiseres som musikknerder på noen måte, men vi hadde samme opplevelse da vi tok oss en tur for å høre på ev. nytt anlegg. Ikke NOE var så bra som det vi hadde. Vi hører på musikk i to sjangere - musikk med analoge instrumenter (klassisk, enya, Jethro Tull o.l) og en del 80/90-tallsrock/dancetrance. Så vi vil ha et anlegg som tåler både elektronisk bass og analog bass med godt spenn i mellomtonene. Det siste var ikke å finne dersom man skulle ha noe som OGSÅ kunne brukes til tv'en. Resultatet er at vi fremdeles sitter med to-høyttalersoppsettet vårt og egentlig er enige om at selv om vi sjelden hører musikk og ofte ser på TV så er det viktigere at lyden er god når vi hører musikk enn når vi ser på tv.

Red Hobbitt sa...

Lykke til med diskusjonene og det videre valg. Her i huset er vi skjønt enige på akkurat den fronten. Og det er at det viktigste er å ha en greie hvor lyden kommer ut. Ingen av oss har peiling på lydkvalitet og er nok ganske døve på det området. Vi går sikkert glipp av noe, men billig blir det.
Ha en fin søndag!

Anonym sa...

Så inspirerende! Mye fin musikk.

Ellers er det min kjære som bekymrer seg mest for slike ting her i huset - jeg stiller bare som betingelse at utstyret skal tåle: Type Enya, Bachoratiorier og store korverker fra romatikken, Malhlers 8.symfoni, pianokonserter, fiolinkonserter, Cecilia Bartoli i full utfoldelse, all rocken til min kjære, - og sånn.

Så får han løse det. Ellers er jeg enig med smgj og kællen; musikkmusikk er viktigere enn tv-musikk/lyd.

Anonym sa...

Vi hadde med oss VÅRE cd-ar i butikkane då vi var ute og shoppa anlegg for nokre år sidan. I ein av butikkane knelte demo-anlegget av Daphnis et Cloé av Ravel! Det vart berre heilt stilt ibutikken. Morsomt...

fru Sandeggen sa...

Jepp. Det er nok Electrokompaniet eller Abrahamsen som er hete kandidater. Det skal også lånes hjem en forsterker fra Harman Kardon, litt spent på den.
Nå er den riktige forforsterkeren på vei i posten, det bør bli bedre. Uansett vil det ikke bli helt billig, men når man engang bryr seg om lyden..!

(Gudskjelov har jeg ikke behov for surround og sånt siden det ikke er tv i hus. Da tror jeg at jeg hadde gitt opp...)

fru Sandeggen sa...

...For ordens skyld. Jeg vil ikke akkurat kalle meg for lydnerd, ikke i forhold til de som virkelig tar av. For noen år siden gikk det et program på tv om de virkelig barkede hifinerdene. Jeg fikk bakoversveis. Men litt kult var det at jeg hadde satt meg såpass inn i lydverdenen at jeg forsto hva de snakket om :D

Harryford sa...

OBS har ikke sett det før jeg . . . ! Ikke Tv ? . . .nei den tanken klarer jeg ikke!!!!

Kanskje, muligens, hvis det bare var meg i familen, men med unger og kjer . . ehhh frue, blir det en umulighet!

MEN - jeg kjenner noen som ikke har tv, og du verden hva de rekker på fritiden!!!!
--------------

HK er da gode forsterkere!!!

Berit sa...

Må bare legge inn en epistel om da mannfolket (som er musikkgal, men også estetiker) var innom Hi-Fi-klubben og spurte etter Bang & Olufsen. Ekspeditøren stirret hardt på ham: -Skarru ha lyd eller skarru ha møbel?
Hehe! Det ble B&O likevel - fra annen butikk - og vi har det fremdeles.