fredag 22. august 2008

Skal, skal ikke?

Høsten må vel sies å være nært forestående, og gudskjelov (og bank i bordet!) ser det ut til å bli frostfritt i august. Hvis det da blir bare litt mildt rekker jeg å få se hvilke liljer det var jeg satte hvor...
Jeg sitter og teller på knappene. Løkkatalogene har jo mange fristelser, men jeg har planer som innbefatter maaange nye planter. Og det er jo unektelig lurest å satse på det som gir meg glede en hel sommer fremfor de som bare tar en snarvisitt over jorda om våren. Ikke sant?

Altså, jeg klarer ikke å fullføre et prosjekt før jeg bare begynne på noe nytt,, kanskje en og annen som kjenner seg igjen der?
Nå har jeg da innsett at det store forhøyde buebedet er et prosjekt som ikke kommer til å bli fullført til neste år, -etter senere tids revidering av planer, ser det derimot ut til at den endelige plantingen der blir påbegynt til neste år.. Bedet er så stort at jeg vet ikke engang hva jeg skal ha på den ytterste tredjedelen. Der kommer jeg til å holde meg sysselsatt hele vinteren.

Og så er det de nye planene.
Lauparveien er et lett bytte, der vet jeg i grove trekk hva jeg skal ha nå.
Slik så det ut våren 2006:



Barklagt sti, granstokker til kant.
Her pøser jeg på med det som allerede befinner seg naturlig rundtmkring; storkenebb, bregner, enghumleblom, bekkeblom. Marikåpe, hosta, flere storkenebb, gudeblom, (mark)jordbær, kanskje noen gresstuer? Ja, og selvfølgelig mer som jeg ikke husker akkurat nå.
Mot tomtegrensa blir det gradvis mere "vilt" siden det ikke er annet enn kjerringrokk, bregner og gress der.
Så skal jeg ha opp enten en port eller noe slags markering av grensen mellom det ville og det kontrollerte.
Ja, det var en kortversjon. Og det kløøør i fingrene!

Ellers må jeg bare innrømme at jeg allerede har begynt å planlegge vinterens frøbestillinger. I fjor på denne tida hadde jeg frø langt oppi halsen, men altså ikke i år. Hvordan skal dette gå?
Særlig siden jeg allerede har 3 grønnsakskasser stående med staudesådd som har spirt i meget varierende grad og noen av de pottene absolutt bør gjøres noe fornuftig med...

Ingen kommentarer: